Sunday, 13 May 2012

Majlis Persandingan Ain : Tmn Sri Andalas

---------------------------------------------------------------------------------
  • TUGAS : DJ
  • MAJLIS : PERKAHWINAN  
  • PASANGAN : NOR RYIN BINTI ABDULLAH ♥ ABDUL HALIM BIN ABDUL KADIR (ENCIK ABDULLAH BIN SEKAK & PUAN LOSMIJAH BINTI JAJURI)
  • LOKASI : JALAN SRI SIANTAN, TAMAN SRI ANDALAS, KLANG
  • TARIKH : 13hb MEI 2012
    ---------------------------------------------------------------------------------

Assalamualaikum, Salam Sejahtera dan Salam 1Malaysia...


Memperkenalkan pasangan mempelai :)


Alhamdulillah... saya telah selamat pulang dan sampai ke rumah. Ini bermakna, tugasan saya di rumah sahabat saya telah pun selesai. Alhamdulillah... semuanya berjalan lancar tanpa kecacatan yang begitu ketara namun tidak pula boleh saya katakan sempurna kerana yang sempurna itu hanyalah daripada Allah bukannya daripada manusia. Seperti yang telah saya nyatakan di dalam entry terdahulu bahawa saya akan mengendalikan majlis persandingan kawan saya sendiri buat pertama kalinya, maka hari inilah majlis itu berlangsung. Segala persediaan telah pun dilakukan dan saya sendiri telah terlebih dahulu mengadakan perbincangan dengan kawan saya itu. Perjalanan majlis telah pun dimaklumkan terlebih awal kepada saya. Meskipun saya sudah biasa mengendalikan majlis persandingan, namun begitu saya lebih selesa mengambil pendekatan membuat perbincangan dengan pasangan mempelai sendiri kerana kadangkala pasti akan ada penambahan mahu pun pengurangan. Ini kerana, tidak semua orang mempunyai citarasa yang sama. Selain daripada itu, dengan mengadakan perbincangan terlebih awal, saya juga sudah dapat menggambarkan suasana majlis yang bakal berlangsung. Oleh itu untuk anda yang inginkan perkhidmatan saya, buatlah tempahan lebih awal agar perbincangan dapat dilakukan dan seterusnya melancarkan lagi perjalanan sesuatu majlis itu.

Majlis hari ini bermula jam 11 pagi. Namun begitu, saya sudah pun sampai seawal 9:15 pagi kerana big boss saya perlu bergegas ke lokasi yang seterusnya pula. Setting dilakukan sebaiknya dan seawal 10:45 pagi, saya sudah memulakan tugasan dengan memberikan ucapan alu-aluan khusu kepada para petugas dan juga para penanggah. Kemudian, saya tinggalkan seketika majlis dengan hiburan lagu-lagu mukaddimah yang dapat menaikkan semangat semua yang bertugas menjayakan majlis pada hari ini. Sebenarnya ia sekadar satu sesi warm-up agar saya dapat menyusaikan diri serta para petugas dan penanggah pula dapat memulakan tugasan dengan semangatnya sehinggalah selesainya majlis. Majlis berjalan dengan baik dan saya memutarkan pelbagai jenis lagu untuk tetamu yang hadir selain daripada mengalu-alukan jemputan yang tiba. Suasana nampak tenang namun menjadi meriah sekitar jam 12 tengah hari apabila tetamu yang hadir mulai ramai. Keadaan berterusan sehinggalah saya berhenti berehat seketika untuk menghormati waktu solat fardu Zohor sekitar jam 1:10 petang. Pada ketika itu, tetamu yang hadir tidak putus-putus dan makanan yang dihidangkan juga sentiasa perlu ditambah. Jom layan suasana majlis pada hari ini dan hidangan sememangnya menyelerakan yang mana terdiri daripada:
  • Nasi jagung & nasi putih
  • Ayam masak merah
  • Daging masak kari
  • Pajeri nenas
  • Acar rampai
  • Papedom
  • Kuaci & buah-buahan
  • Laksa & rojak buah
  • Air sirap & air kosong
  • Popcorn Special 

Tetamu yang semakin ramai
Tetamu yang memeriahkan majlis
Masa kemuncak ketika tetamu datang.
Sabar yerr ambil hidangan :)
Antara hidangan yang menyelerakan.


Saya kembali menyambung tugasan pada jam 1:45 petang dan dalam masa 15 minit sebelum ketibaan pasangan mempelai, tiba-tiba saya dihujani dengan permintaan jamming karaoke suka-suka apabila bertubi-tubi tetamu yang datang tampil untuk menyumbangkan suara. Saya sedaya upaya memenuhi permintaan mereka yang ingin menyumbangkan suara namun begitu ianya terpaksa dihentikan seketika apabila saya mendapat isyarat bahawa pasangan mempelai telah pun tiba. Sesi jamming karaoke suka-suka dihentikan seketika dan saya terus standby untuk upacara persandingan dan seterusnya. Pasangan mempelai disambut dengan paluan kompang yang saya gunakan melalui sistem saya. Kemudian, pasangan mempelai diringi oleh rombongan keluarga pengantin lelaki untuk disandingkan seketika di bawah khemah. Ketika pasangan mempelai berjalan untuk disandingkan seketika di bawah khemah, pasangan mempelai telah diiringi dengan bacaan selawat yang diketuai oleh Ustaz Haji Sallehuddin sehinggalah ke tempat yang telah disediakan. Sesampainya di situ majlis diteruskan dengan bacaan doa. Selesai sahaja persandingan seketika di bawah khemah itu, pasangan mempelai pun terus berarak naik ke pelaminan yang serba indah yang telah pun disediakan.

Apabila pasangan mempelai telah pun selesa berada di atas pelamin, majlis diteruskan dengan upacara menepung tawar pasangan mempelai. Maka dengan itu, saya terus mempersilakan nama-nama yang telah diberikan dengan mendahulu keluarga sebelah pengantin lelaki dan kemudiannya diikuti dengan keluarga sebelah pengantin perempuan. Seperti kebiasaannya, selesai sahaja majlis menepung tawar pasangan mempelai, pasangan mempelai pun bangun untuk upacara menabur gula-gula kepada kanak-kanak. Saya juga telah memaklumkan terlebih awal agar kanak-kanak yang ada untuk bersiap sedia di hadapan pelamin bagi upacara menabur gula-gula. Jom kita layan dulu gambar-gambar ini dan inilah dia nama-nama yang telah pun disebutkan tadi.
  • Keluarga Pengantin Lelaki
    i.    Umi – Hjh Sara binti Hj Sharaff
    ii.    Kakak – Pn. Khairul Husna & suami
    iii.    Kakak – Pn. Khairul Hasni & suami
    iv.    Kakak – Pn. Khairul Huda & suami
    v.    Kakak – Pn. Khairul Nisa & suami
    vi.    Kakak – Pn. Khairul Asmak & suami
    vii.    Adik – Amal Jamalullail
  • Keluarga Pengantin Perempuan
    i.    Ayahanda dan bonda – Hj Abdullah & Hjh Losmijah
    ii.    Abang – En. Mohd Ryne & isteri
    iii.    Abang – En. Mohd Ryfe & isteri
    iv.    Adik – En. Hafizi
    v.    Adik – Cik Nor Ryana
    vi.    Adik – Cik Nor Ryzah

Pasangan mempelai disandingkan seketika di bawah khemah/
Pasangan mempelai sedang disandingkan.
Close-up pasangan mempelai kita :)
Bergambar bersama tetamu VIP - YB Parlimen Dr. Mariah.
Upacara menepung tawar oleh bonda pengantin perempuan.
Bergaya sungguh ayahanda pengantin perempuan menepung tawar!~
Mohon restu daripada atok yerr :D
Upacara menabur gula-gula.
Ahaaa... kutip dik, jangan tak kutip.
Lagi-lagi kutip gula-gula dik... ehehehe~

Kemudian, majlis diteruskan lagi dengan upacara makan beradab. Pasangan mempelai terus dipersilakan untuk ke meja makan beradab juga bersama-sama dengan keluarga sebelah pengantin lelaki. Apabila semuanya sedia, upacara makan beradab pun bermula dan saya pula terus memutarkan lagu-lagu pengantin untuk menaikkan lagi mood atau pun suasana kemeriahan majlis itu sendiri serta lagu-lagu berentak joget. Saya tidak menggalakkan tetamu untuk berjamming karaoke pada ketika itu kerana dikhuatiri akan berlakunya pertembungan waktu dengan pasangan mempelai. Ini kerana, saya perlu mewar-warkan apa yang sedang berlaku jadi saya lengahkan seketika sesi jamming karaoke suka-suka tersebut. Selesai sahaja sesi makan beradab, pasangan mempelai terus dipersilakan untuk memotong kek yang telah pun tersedia. Kemudiannya majlis disudahi dengan upacara bergambar bersama pasangan mempelai.

Meskipun majlis kemuncak telah pun selesai iaitu upacara persandingan, menepung tawar, menabur gula-gula, makan beradab, memotong kek dan bergambar sudah pun selesai, namun hari masih lagi awal. Maka, sesi jamming karaoke suka-suka pun bermula dan kembali hangat. Bertubi-tubi permintaan tiba dan saya sememangnya seronok dan cuba memenuhi setiap permintaan. Namun begitu, saya perlu memberi keutamaan kepada otai-otai terlebih dahulu dan Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar. Kemudian, pasangan mempelai pun dengan sporting-nya telah menunjukkan skill di khemah Popcorn kerana sebenarnya Popcorn tersebut adalah idea dan sentuhan asal daripada pengantin perempuan tersebut. Kemudian, saya pun mempersilakan pasangan mempelai untuk tampil di kaunter karaoke. Sebenarnya ini adalah rancangan rahsia saya. Saya sedaya-upaya cuba memujuk pengantin perempuan untuk menyampaikan sebuah lagu secara berduet bersama suaminya namun saya tidak mahu mendesak. Maka, saya pun menggunakan strategi seterusnya agar suara pengantin perempuan dapat didengari. Apa lagi... saya pun terus menyoal-siasat pasangan mempelai tersebut tentang bagaimanakah masing-masing boleh terpikat, dari sudut manakah istimewanya pasangan masing-masing dan sebagainya. Sememangnya pasangan mempelai sangat sporting dan akhirnya pengantin lelaki pun menyampaikan sebuah lagu iaitu Mata Hati Jiwa dendangan asal daripada Awie. Saya rasakan lagu tersebut begitu istimewa dan ianya adalah pilihan si isteri! Memang sungguh si isteri mengetahui segalanya tentang si suami... saya sangat teruja!;P

Begitulah perjalanan majlis pada hari ini. Meskipun saya sangat kepenatan kerana kesibukan yang melanda sejak Jumaat yang lalu, namun saya memberikan segala komitmen saya pada majlis hari ini agar ianya berjalan lancar. Terima kasih diucapkan kepada kawan saya iaitu Nor Ryin atau pun Ain di atas kepercayaan memilih saya sebagai DJ bagi majlis persandingan pada hari ini. Seandainya ada kekurangan, kesilapan, kecacatan dan seandainya terguris perasaan dalam gurauan, tanpa saya sedari, berjuta kemaafan dipohon kepada pasangan mempelai juga kepada pihak Tuan rumah sendiri. Sesungguhnya, saya telah sedaya-upaya melakukan yang terbaik dan segala yang indah dan sempurna itu daripada Allah dan yang serba kekurangan itu datangnya daripada saya. Akhir kata, saya ucapkan Selamat Pengantin Baru kepada kawan saya sendiri iaitu Puan Nor Ryin binti Haji Abdullah dan juga suaminya yang tercinta iaitu Encik Abdul Halim bin Abdul Kadir dengan upacan semoga ikatan ini berkekalan sehingga ke akhir hayat hendaknya dan jangan lupa promosi pada jiran-jiran, kawan-kawan dan sesiapa jua tentang perkhidmatan kami. Terima kasih sekali lagi :)

Sempat plak nak jeling-jeling yer.
Haih, si suami sengih jerr tue :P
Control... jangan tak control~
Tetamu istimewa yang makan bersama pasangan mempelai.
Sila... sila... tambah, tambah.
Kek untuk pasangan mempelai.
Amboi, senyum lebar pengantin lelaki ye.
Eceh... punyalah romantik kan...
Mula-mula suap pakai garpu dulu ye.
Okey... suapan romantis pakai tangan pula.
Haa... nie dah kira tonyoh dah. Cer tengok tangan pengantin perempuan tue :P
Alalalalalala... kan dah comot. hahahahaha~
Alaa... si cilik pon nak mintak suap jugak yer...
Suasana dari bawah.
Ahli keluarga di bahagian bawah.
Inilah dia wakil dari UUM.
Uncle dari Kuala Kangsar... wah, jauh tue!
Alamak, orang belakang tabir pun nak join jugak - lepas gian beb!
Otai-otai lagi.
Anak muda berjiwa besar.
Otai yang menutup tirai karaoke. Cayalah!!!
Ini posing jerr... pengantin perempuan ngelat tak buat popcorn pon.
Nampak macam nyanyi, tapi pengantin perempuan tak nyanyi pon, tapi kena soal siasat. hahaha... padan muka! :P~
Amboi, dia punya jeling kan!?
Amboi, amboi, amboi!~
Happy yerr dapat hadiah :)
Ucapan penutup oleh Tuan rumah, Encik Abdullah bin Sekak.
Bergambar bersama ahli keluarga.
Bergambar bersama pasangan mempelai.
Gambar istimewa saya bersama pasangan mempelai - kena ada nie... gambar dengan member sendiri naik pelamin beb! :D thanx~

Sekian dan wassallam.

No comments:

Post a comment